Het begin van jouw plan
Jouw foodtruck onderscheidend maken
Als je een eigen foodtruck wilt beginnen moet je goed nadenken over wat voor eten je wilt gaan serveren vanuit je foodtruck. Er is veel concurrentie in de foodtruck markt, dus het is belangrijk om na te denken over hoe jij je hiervan gaat onderscheiden. Bedenk dus goed voor jezelf waarom je voor een bepaalde keuken kiest. Er zijn veel foodtrucks die verse friet en hamburgers serveren. Concurrentie is stevig maar de vraag is ook groot.
Dranktrucks zie je relatief weinig, dat komt omdat veel organisaties zelf de drank verzorgen. Dit laten ze niet door een dranktruck verzorgen omdat daar veel aan verdient kan worden.
Om onderscheidend te zijn van de concurrentie is niet alleen het eten wat je aanbiedt belangrijk maar nog veel meer. Denk bijvoorbeeld aan hoe jij je eten presenteert, maar ook de aankleding/uitstraling van de foodtruck, uitstraling van het personeel en de service die je levert. De gehele beleving van jouw foodtruck moet uniek zijn en het en daarmee onderscheidend maken van andere foodtrucks.
Een foodtrailer kopen uit China en daarna niets meer doen aan de beleving/uitstraling maakt je trailer nog geen foodtruck.
Als je goed in kaart wilt brengen wie jouw concurrentie is en wat zij doen, is het handig om een concurrentie analyse uit te voeren. Door het uitvoeren van een concurrentie analyse kan je goed inzicht krijgen in wat er om je heen gebeurt en hoe jij het net iets anders kan gaan doen. Wil je meer wilt weten over hoe je een concurrentieanalyse kunt uitvoeren, klik dan hier.
Een doelgroep kiezen
Als je over deze onderwerpen gaat nadenken, is het slim als je hierbij een doelgroep hebt waar je je op richt. Door je product en service goed aan te passen op een doelgroep is de kans dat jouw foodtruck in de smaak gaat vallen een stuk groter. Als je je niet op een doelgroep focust, spreek je eigenlijk niemand echt aan. Denk hier dus goed over na en doe onderzoek naar wat de behoeftes zijn van een doelgroep waar jij je op zou willen richten.
Tip
Om voor jezelf een goed beeld te krijgen van jouw doelgroep, kan het helpen om een persona te maken. Een persona is eigenlijk een voorstelling van jouw ideale klant die je wilt bereiken. Ook al is in het echte leven elke klant natuurlijk anders, helpt dit je bij het snappen van je doelgroep en ze beter te bereiken. Begin eerst met het bedenken van een naam voor deze klant en denk daarna na over over de volgende eigenschappen van deze klant.
- Leeftijd
- Afkomst
- Werk/studie
- Hobby’s
- Woonplaats
- Getrouwd/kinderen
- Levensmotto
Je kan zover in detail treden als je maar wilt met het maken van een persona. Ook kan je natuurlijk verschillende persona’s maken van verschillende soorten doelgroepen die jij wilt bereiken. Door goed na te hebben gedacht over je doelgroep, zul je deze doelgroep ook beter gaan begrijpen. Er zijn ook veel templates te vinden online die je helpen met het maken van een persona. Klik hier als je voorbeelden wilt zien van persona’s en een uitgebreidere toelichting wilt lezen.
Is er vraag naar en wat zijn de kosten
Voordat je gaat beginnen met iets te verkopen is het handig om te weten of er überhaupt vraag is naar het product en/of dienst die jij gaat aanbieden. Ga dus op onderzoek uit of er al andere foodtrucks zijn die hetzelfde of een soortgelijk product aanbieden. Ga op zoek naar de trends van nu en kijk of jouw idee daarop aansluit. Kijk bijvoorbeeld naar foodtrends, zoals in deze blog die wij pas hebben geschreven. Vraag ook vooral rond in je netwerk wat mensen vinden van jouw idee en ga in gesprek met jouw potentiële doelgroep. Als je hier meer over wilt weten klik dan hier.
Om een eigen foodtruck te beginnen moet je bepaalde middelen hebben en je gaat nog andere kosten hebben. Denk bijvoorbeeld aan de foodtruck zelf, maar ook apparatuur voor in de foodtruck, inventaris, brandstof, stalling, verzekeringen, vergunningen, bewijs van sociale hygiëne. Breng al deze kosten goed in kaart, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Het verwezenlijken van jouw foodtruck gaat kosten met zich meebrengen en zodra je deze op een rijtje hebt, kun je gaan kijken of jouw plan haalbaar is met het geld dat je hebt of dat je op zoek moet gaan naar een investeerder. Meer over financiën vindt je in een ander hoofdstuk , klik hier als je daar meer over wilt lezen.
CHECKLIST
- Je weet wat je wilt verkopen en waarom
- Je weet hoe jij je gaat onderscheiden van de concurrentie
- Je weet wie jouw doelgroep is en wat voor behoeftes deze heeft
-
Je weet dat er behoefte is voor jouw product
- Je weet welke middelen jij nodig gaat hebben voor jouw foodtruck